Een fietspad voorbehouden voor tractors
Een kleine twee jaar geleden werd het fietspad tussen het station van Kortemark en het vroegere station van Handzame feestelijk ingehuldigd. Een enorme meerwaarde, want zo kunnen fietsers veel veiliger dan vroeger fietsen van oost naar west in onze gemeente. Het werd bovendien sterk gesubsidieerd met middelen vanuit de provincie.
Enkel…
Als de gouverneur wegens aanhoudende droogte een captatieverbod uitspreekt waardoor landbouwers geen water meer mogen oppompen uit beken en grachten, is het automatisch zo dat fietsers vanaf 17 uur ’s avonds tot 7 uur ’s morgens niet mogen fietsen op dit fietspad.
Twee jaar geleden was dit al het geval. Toen zei de meerderheid van CD&V en Open VLD dat dit een noodoplossing was wegens de extreme droogte. Met CONTENT begrijpen we heus wel dat we een mislukte oogst moeten vermijden. Nood breekt wet. Fietsers aan de kant, in het belang van de oogst. Tot zover: ok.
Vorig jaar: weer van dat. Opnieuw dezelfde noodoplossing. Fietsers mochten dan wel overdag, in de hitte, met de fiets op het pad. Vanaf 17 uur: verboden te fietsen op het fietspad vanaf Wilgenhove tot de Krekebeekstraat. Het is geen geheim dat we qua fietsveiligheid als gemeente allesbehalve een topper zijn. Dat zet het gemeentebestuur dan in de verf, door de fietsers de Handzamestraat te laten dwarsen op een plaats waar we dit verre van veilig kunnen noemen.
CONTENT nam meermaals contact op om die absurde situatie aan te kaarten. Zonder evenwel de landbouwers in de steek te laten. We vonden dat tegen de volgende zomer fietsers zonder onderbreking dat mooie fietspad mogen gebruiken en dat voor de landbouwers in perioden van droogte een alternatief moet bedacht worden. Een werkbare op korte termijn en een uitstekende op lange termijn.
Opnieuw een jaar verder. De enige verandering tot nu toe, is dat men een automatisch fietsverbod bij een captatieverbod in een reglement heeft gegoten omdat dit voorheen steeds via een tijdelijke wijziging van het politiereglement was. Tot zover is de oplossing volgens de 18 gemeenteraadsleden van de meerderheidspartijen het bestendigen van iets wat een noodoplossing is. Een ploeg van minstens 18 mensen slaagt er in om na twee jaar niet verder te komen dan te zeggen dat men ‘onderzoekt wat een oplossing kan zijn’. Wat men dan onderzoekt? Daar weten de leden van de oppositie niets van. We vragen ons af of er eigenlijk wel iemand bezig is met het zoeken naar een oplossing. De kans is meer dan bestaande dat de zoektocht bij de volgende zomer, bij de volgende periode van droogte nog steeds in een onderzoekende fase is.
Iedereen weet, ook de mensen van de meerderheid, dat we met CONTENT het politieke spel spelen volgens de regels van het fatsoen. Maar of het eervol is om steeds te zeggen dat men ‘ermee bezig is’, zonder concreet te zeggen welke pistes bewandeld werden, hoever men daadwerkelijk staat. Overigens, de schepen van mobiliteit Lynn Vermote heeft wel degelijk al stappen vooruit gezet voor onze gemeente. Soms lijkt het alsof haar politieke vrienden niet dezelfde energie hebben. Met vereende kracht en een grotere drive in de bestuursploeg stond die coalitie van CD&V en Open VLD toch al verder in dit dossier. Het zou toch vroeg zijn om nu al te moeten zeggen dat de tweede legislatuur voor diezelfde coalitie al die van een bestuursperiode teveel is.
Opnieuw extra huizen zonder extra publiek groen
In de Sneppestraat in Kortemark komt een verkaveling. Op zich goed nieuws, bouwen doe je beter in het centrum dan het platteland verkaveld wordt. Helaas, zoals bijna steeds: geen extra publiek groen. Net als de fietsveiligheid blinken we als gemeente niet uit in toegankelijk publiek groen. Dat moet al lang niet meer onderzocht worden, dat weten we. Ook inwoners weten dat, ze gaven het aan in de enquête in het kader van de omgevingsanalyse in 2018. Vanuit de oppositie weten we niet of dit een echte prioriteit is voor de bewindsploeg. Als het toch een prioriteit is, fietsveiligheid en publiek groen, dan is het alvast niet op te merken.
Uitkijken naar de kermisperiode
Intussen zit men op kruissnelheid bij het vaccineren. De cijfers gaan de goede kant uit. In augustus en september zou wel eens heel wat mogelijk kunnen zijn, mits wat aandacht voor een aantal veiligheidsmaatregelen. Wil men van de kermissen een feest maken, dan start men best nu met de voorbereiding. Echter: er is onzekerheid. Is er een opvangnet voor wie met een vereniging of feestcomité een activiteit op poten zet, tijd en geld investeert in een coronaproof evenement om het nadien in het water te zien vallen? Hoe overtuigen en ondersteunen we verenigingen om toch iets te ondernemen? Is er een plan om de kermissen te redden indien ze bedreigd zijn? Die vragen kwamen vanuit de fractie van CONTENT. Het antwoord van de betrokken schepen, dat was alvast niet iets om van in feeststemming te komen. Uitblinken in vaagheid, blijven steken in algemeenheden. Het is intussen een gewoonte. De burgemeester bracht voor hem gelukkig redding, door het woord over te nemen. Uit vrees dat het anders kermesse zou zijn. Tja, voor gedreven mensen in de oppositie wekt het soms wel ergernis dat mensen die bevoegd zijn voor een aantal belangrijke domeinen vooral achter de feiten aanlopen. Of uitbollen? Oliebollen? Dat is iets om naar uit te kijken.
We weten toch al lang dat we geen fietsvriendelijke gemeente zijn hé. In plaats van 30km verkeerstekens schilderen we de straten met een bandje om op te rijden. Ik haal soms brood in Edewalle, maar ik gebruik daarvoor de Ichtegemstraat omdat ik al 2x een platte band heb gereden in de Koekelarestraat door het oneffen fietspad. En ik ben er zeker van dat er zo nog wel van die stoten kunnen verteld worden. Maar het moet gezegd: onz nieuw Roende is wel echt een landmark…
Norbert, het is geen geheim dat wij voorstander zijn van zone 30 overal waar er geen afgescheiden fietspad is…